skip to Main Content
Trochu štatistiky A Niečo O Mojej Práci
Séria: Farebné systémy

Ako som nedávno avizovala, pozrela som sa na to, aký je percentuálny podiel jednotlivých farebných typov ľudí, ktorí u mňa absolvovali konzultáciu Určenia farebného typu. Ak vás zaujíma, ktoré farebné typy prevažujú a ak si chcete prečítať i odpovede na časté otázky týkajúce sa mojej práce, čítajte ďalej.

Ako dlho vykonávam konzultácie určovania farebného typu?
V lete to budú 3 roky, odkedy sa venujem individuálnemu určovaniu farebného typu. Táto práca je špecifická v tom, že človek sa pri nej neustále učí nové veci a preto nie je vôbec nudná. Ani po troch rokoch a množstve klientov si netrúfam tvrdiť, že všetko vidím a nemám čo objavovať. Práve naopak – čím viac sa dozvedám, tým viac sa mi potvrdzuje, že každý človek je neopakovateľný originál a príroda mieša farebnosť v tvári človeka do rôznych, niekedy až fascinujúcich kombinácií. Preto sa mám stále čo učiť a preto ma stále má čo prekvapovať.

Ako som sa dostala k tejto práci?
Vždy som pracovala s číslami. Vyštudovala som Matematickú analýzu na Matematicko-fyzikálnej fakulte UK v Bratislave, pracovala som v oblasti obchodovania s cennými papiermi, v bankovníctve i pri tvorbe stavebných rozpočtov. Preto keď teraz svojim známym poviem čo robím, väčšinou sú prekvapení :-). To že robím túto prácu, nie je výsledkom dlhoročného snenia a prestavovania si, že to raz budem robiť. Došlo k tomu skôr tak nejak prirodzene, akoby si tá práca našla mňa, nie ja ju :-).

Vždy som sa o farebnú typológiu zaujímala a keďže ako každá žena som chcela vyzerať dobre, skúmala som čo je pre mňa dobré a čo nie. V delení na 4 ročné obdobia mi vychádzala jeseň. Preto som sa obklopila teplými jesennými farbami, ale cítila som, že to úplne nesedí. Absolvovala som konzultáciu, na ktorej som sa dozvedela, že patrím medzi tmavé zimné typy a zároveň som zistila, že existuje podrobnejšie delenie ako na 4 ročné obdobia.

Vôbec mi však nebolo jasné, prečo som zimným typom, keď mám i jesenné farebné vlastnosti. Vlastne som ani neverila, ze môžem byť zimným typom, pretože moja farebnosť nezapadala do tej klasickej „snehulienkovskej“ predstavy. A tak som začala o tom veľa premýšľať, hľadala som si informácie, skúmala, čítala, absolvovala kurzy… a postupne mi to všetko do seba začalo zapadať a dávalo to zmysel.

Spočiatku to bola len záľuba, neplánovala som robiť to naplno. Ale zaujalo a pohltilo ma to natoľko, že zo záľuby sa stalo niečo viac. Začala som testovať rodinu, známych a postupne i klientov, spočiatku popri inej práci. Klientov pribúdalo stále viac, takže v súčasnosti robím túto prácu na plný úväzok, živí ma a som šťastná, že moja práca je mojím koníčkom.

Koľko mužov absolvovalo určenie farebného typu?
Mojimi klientami sú prevažne ženy, ale na konzultácii boli aj 4 muži (ak nerátam mužskú časť svojej rodiny :-)). Podiel mužov je teda veľmi malý a dôvody sú jasné – väčšina mužov považuje farebnú typológiu za hlúposť. Nepovažujú tieto veci za dôležité a často od klientiek počúvam, že ich partner nechápe o čo pri konzultácii vlastne ide.
I medzi ženami je veľa takých, ktoré tvrdia, že celá farebná typológia nemá opodstatnenie, pretože každý človek môže nosiť každú farbu. V mladom veku to možno platí, pretože vtedy človek znesie i menej vhodné farby bez toho, aby to vyzeralo čudne, alebo nepekne. Ale vplyvom veku veľa žien začne cítiť, že farby ktoré nosili vo veku 20-30 rokov, im už vo veku 35 a viac zvýrazňujú vrásky, nesedia, prebíjajú ich a pod. A potrebujú zistiť čo s tým.

Odkiaľ ku mne prichádzajú klienti?
Som úprimne prekvapená, koľko klientov prichádza nielen zo Slovenska, ale aj z Moravy a Čiech. Veľmi si vážim dôveru, ktorú mi ľudia prejavujú tým, že sú ochotní na konzultáciu pricestovať i zo vzdialených kútov SR, ČR, alebo zahraničia. V percentuálnom vyjadrení bolo doteraz 54% klientov zo Slovenska a 46% z Čiech. Zo zahraničia bolo niekoľko klientov, ale vo väčšine prípadov išlo o občanov SR alebo ČR. Jednu konzultáciu som robila v anglickom jazyku a celkom sme sa pri tom s klientom pobavili :-).

Aký je priemerný vek mojich klientov?
Je to rôznorodé. Najmladšia klientka mala 9 rokov, najstaršia 69. Presne percentá neevidujem, ale vo všeobecnosti sa dá povedať, že najviac klientiek je vo veku 30-50 rokov. Prichádzajú ku mne mladé ženy, ktoré chcú mať istotu pri výbere farieb, ženy vo veku 35-40 rokov, ktoré už nemajú úplne malé deti a konečne majú čas na seba, ale aj ženy vo veku 40 a viac rokov, ktoré chcú vyzerať a cítiť sa skvele.

Aké sú najčastejšie dôvody absolvovania konzultácie?
Aj keď veľa ľudí stále význam poradenstva vizáže podceňuje, je dosť i takých, ktorí si uvedomujú že poznanie ideálnych farieb, strihov a schopnosť upraviť tvár vkusným líčením, má pre ženu veľký význam. Dôvody návštevy sú rôzne – ženy nechcú nakupovať veci ktoré neskôr nenosia, začínajú novú etapu života a chcú vyzerať príťažlivo, potrebujú rozšíriť, alebo osviežiť šatník, nastupujú po materskej do práce a potrebujú si zvýšiť sebavedomie, majú v šatníku len fádne neutrálne farby a chcú ho mať viac farebný, jednoducho chcú mať väčší pocit istoty pri výbere strihov a farieb a cítiť sa skvelo.

Ako často riešim rozpor farebnej osobnosti a farebného typu?
Aj keď v niektorých prípadoch to spočiatku vyzerá na tento rozpor, väčšinou sa ukáže, že obľuba iných farieb, ako tých v ktorých klient najlepšie vyzerá, je podmienená nejakými vonkajšími okolnosťami. Vo väčšine prípadov po tom, čo klientka vidí v zrkadle, ako jej tvár vyzerá v tých menej vhodných farbách, pochopí že naozaj nie sú ideálne. Ak ich chce nosiť i napriek tomu, hľadáme kompromisy a riešenia tak, aby sa dobre cítila i skvele vyzerala.

Kde beriem inšpiráciu na články?
Inšpirácia prichádza z rôznych zdrojov. Námety dostávam často od čitateľov blogu, alebo od klientov. Všetky tipy na témy článkov si odkladám, ale bohužiaľ nie všetky dokážem spracovať. Najčastejšie tieto námety súvisia s farebnosťou nejakej známej osoby. V prípade, že si farebnosťou tejto osoby nie som istá, alebo nie je na webe dostatok fotografii z ktorých sa dá farebnosť posúdiť, radšej taký článok nespracujem. Čím viac o farebnosti a farebnej typológii viem, tým viac si uvedomujem ako veľmi môžu svetlo, retuš a fotografie všeobecne skresľovať realitu. Obzvlášť pri neutrálnejších farebných typoch je niekedy veľmi ťažké posúdiť prevahu teplých, alebo chladných pigmentov len podľa fotografií.
Námety pochádzajú i z rozhovorov s klientkami, často narazíme na detail, drobnosť, alebo prvok, o ktorom sa mi zdá zaujímavé napísať. Články z praxe majú inšpiráciu v zaujímavej farebnosti, alebo osobnosti, či životnom postoji klientky. Spoločenské udalosti, alebo bežné výjavy z ulíc, sú tiež dobrým námetom na články.

Ako prebieha príprava na napísanie článku?
Najradšej mám spontánne písanie – napadne ma námet, viem rýchlo zohnať obrazový materiál a tak sadnem a píšem. Takto vzniknuté témy sú perfektné v tom, že ide o veci ktoré ma zaujímajú a práve v danej chvíli mám nadšenie, čas a chuť, takže napísanie takého článku je jednoduché, radostné a rýchle. Takto vznikajú najmä články z praxe, ale aj postrehy o niektorých detailoch videných medzi ľuďmi, alebo na známych tvárach.
Ak plánujem spracovať tému, ktorá čaká v poradí, musí prísť na ňu vhodný impulz a chuť. Nerada sa nútim do písania o niečom, čo mi nie je blízke. Mám takto rozpísaných niekoľko článkov, ale možno nikdy nebudú publikované, pretože to nie je ono. Stalo sa mi už, že som článok i dopísala, ale nakoniec som ho zmazala, lebo sa mi jeho téma zrazu nezdala zaujímavá.

Prečo je v poslednej dobe článkov s rozborom farebnosti menej?
Osobnými konzultáciami, webshopom a bežnou pracovnou agendou som vyťažená viac ako na plný pracovný úväzok. Blog píšem preto, lebo ma to baví a je to pre mňa príjemný relax. Venujem sa mu najmä vo svojom voľnom čase a snažím sa udržať frekvenciu dvoch článkov týždenne. Rada by som písala i častejšie, ale nie je to možné – mám rodinu a deň má len 24 hodín :-). Články s podrobným rozborom farebnosti celebrít sú časovo najviac náročné. Napísaniu takého článku predchádza niekoľkodňová príprava – vyhľadávanie fotografií, ich triedenie, skúmanie, výber vhodných, premyslenie koncepcie článku, grafická práca, koláže, fotogalérie… a napokon spísanie textu. V súčasnosti nemám bohužiaľ toľko času, aby som mohla takéto články písať častejšie.

O ktorú ponúkanú službu je najväčší záujem?
Vedie Určenie farebného typu, ale stúpa záujem i o Postavu a štýl, pretože ženy po určení farebného typu prirodzene zisťujú, že farby sú len jednou časťou viacerých faktorov, ktoré vplývajú na to ako vyzeráme, ako sa vo svojom oblečení cítime a pôsobíme na svoje okolie.

Aký je percentuálny podiel jednotlivých farebných typov mojich klientov?
Podiel jednotlivých farebných typov zobrazuje nasledujúci graf. Konzultáciu absolvovalo najviac letných a zimných typov, najmenej sa vyskytujú jarné typy. Najväčšou vzácnosťou sú kontrastné typy, najviac je tmavých a tlmených typov. Upozorňujem že tento prehľad nemusí kopírovať presné rozloženie farebnosti ľudí v SR a ČR, je vytvorený len na základe mojich štatistík z konzultácií. Pozn.: pozrite si i novšiu štatistiku z jesene 2015 TU.

Ktorú službu najradšej poskytujem?
Všetky :-). Som rada že je záujem o všetky, pretože všetky sú zaujímavé a každá niečím iným. Pri Určení farebného typu je to nadšenie z neustáleho pozorovania zaujímavých a originálnych  farebných kombinácii, pri Postave a štýle poznanie že každá žena môže vyzerať proporčnejšie, zaujímavejšie, alebo aj štíhlejšie a často stačia malé zmeny a triky, či uvedomenie si svojej podstaty a štýlu.

Súvisiace články:
Čo dokážu farby
Popis 12 tonálnych farebných typov
Popis systému 18 farebných typov Absolute colur system
Ako prebieha konzultácia „Určenia farebného typu“
Farebný typ a jeho variácie počas života
Ako vzniká začarovaný kruh nevhodnej farebnosti
Test farebnej osobnosti

 

Back To Top