skip to Main Content
Farebná Typológia – Kniha „Nenoste černou A Objevte Své Správné Barvy“
Séria: Psychológia farieb
Kniha autorky Jules Standish „Nenoste černou a objevte své správné barvy“ vyšla v anglickom originále v roku 2005 a v českom preklade v roku 2012 v nakladateľstve Pragma. Na zadnej strane obálky je v krátkosti zhrnutý obsah knihy: „Autorka zaoberajúca sa analýzou farieb ukazuje že čierna, taká obľúbená u veľa žien, im často pridáva na veku a zvýrazňuje negatívne známky starnutia“. Ak vás zaujíma, čo v knihe všetko nájdete, čítajte ďalej.

Kniha má 139 strán, väčšinu tvorí text,ale nájdete tu i niekoľko čierno-bielych obrázkov, ktoré text dopĺňajú. Kniha môže byť zaujímavá pre všetkých, ktorí sa zaujímajú o farebnú typológiu a fyzické i psychické pôsobenie farieb na človeka.

Najviac sa autorka v knihe venuje práve čiernej farbe a jej hlavnou myšlienkou je zamyslenie sa nad tým, či čierna naozaj pristane každému a či sa ňou nič nedá pokaziť. Zdá sa mi zaujímavé, akým spôsobom o čiernej farbe J. Standish píše, pretože sa zaoberá i jej energetickým pôsobením. Autorka tvrdí, že vďaka vhodným farbám človek môže vyžarovať zdravie a dobrý životný pocit. Uvažuje o dôvodoch, prečo a kedy ľudia vyhľadávajú oblečenie čiernej farby a popisuje, aké vyčerpávajúce môže byť nosenie čiernej pre náš organizmus a psychiku. Ak sa žena z nejakého dôvodu zahaľuje do čiernej farby, môže práve táto farba brzdiť jej zotavenie, alebo zlepšenie psychiky.

V úvode knihy nájdete krátky popis toho, ako farby oblečenia ovplyvňujú našu tvár a prečo čierna farba nie je lichotivá pre starnúcu pleť. Autorka v krátkosti rozoberá typy a odtiene pleti.
V ďalšej časti je popísaný historický pôvod čiernej farby, jej využitie v móde i vo farebnej typológii a autorka spomína, prečo sa farby ako je čierna, hnedá alebo šedá nepoužívajú v liečbe farbami.

Pre mňa bola najviac zaujímavá kapitola „Psychológia a čierna“, v ktorej sa rozoberajú rôzne temperamenty (farebné osobnosti) a ich vzťah k čiernej farbe. Hlavné dôvody toho, prečo ženy často nosia čiernu farbu, sú popísané takou formou, ktorá čitateľa donúti zamyslieť sa nad tým, či známe dogmy o čiernej sú naozaj pravdivé.

Autorka tvrdí, že na to, aby ste mali istotu či čierna bude farbou vhodnou pre vás, je potrebné zistiť aký máte temperament (v knihe nájdete test, ktorým môžete svoju farebnú osobnosť identifikovať). Ale zistiť je potrebné aj to, aké je vaše prirodzené genetické sfarbenie (farebný typ).

Veľmi zaujímavá je časť o súvise sfarbenia očnej dúhovky a farebnosti človeka. Sú tu popísané rôzne farby očí a časté kresby vzoru dúhovky, typické pre jednotlivé farebné „ročné obdobia“. Táto časť je zaujímavá najmä preto, že autorka spomína iridológiu (metóda na diagnostikovanie zdravotného stavu z očí) a tvrdí, že v ideálnom prípade sa kresba dúhovky zhoduje s temperamentom a odtieňom pleti človeka. A keďže sa dúhovka vplyvom zdravotného stavu človeka mení, v prípade že sa kresba dúhovky nezhoduje s temperamentom, alebo odtieňom pleti, znamená to, že sa vyskytli nejaké zdravotné problémy (fyzické, alebo psychické), ktoré je potrebné riešiť.

V mojej praxi sa naozaj ukazuje, že ak klientka siaha po iných farbách, ako sú ideálne farby pre jej farebný typ (teda ak má rozdielny farebný typ a farebnú osobnosť), má to často psychologické dôvody. Ak siaha po výraznejších farbách ako znesie jej farebnosť, je to zväčša preto, že chce byť videná, upozorniť na seba, pretože sa jej možno nedostáva pozornosti v iných oblastiach života. Ak naopak siaha po pokojnejších, alebo usadlejších farbách, väčšinou je dôvodom to, že hľadá kľud, pokoj a istotu, ktorou má potrebu sa obklopovať.

Nedávno som mala na konzultácii klientku, ktorej farebnosť je tmavá zimná a väčšinu života prežila v rušnom meste. Vekom však začala viac túžiť po kľudnejšom spôsobe života, presťahovala sa s rodinou na vidiek a podvedome sa začala obklopovať jesennými farbami. Cíti sa príjemne vo farbách, ktoré sú zamatové, elegantné, ťažšie, aristokratické, vážnejšie, vyžarujú teplo, hrejivosť a slnečnosť. Po konzultácii mi napísala že určenie farebného typu bolo pre ňu zaujímavé i preto, že si tieto veci uvedomila a tak trochu spoznala viac i sama seba.

Vráťme sa však ku knihe. V druhej polovici knihy autorka popisuje, aké negatívne efekty môže čierna na našej tvári vyvolať, a nájdete tu i popis niektorých odtieňov základných farieb.

Rady ako nosiť čiernu farbu, pokiaľ nepatrí medzi vaše ideálne farby, nájdete v samostatnej kapitole knihy. Sú to klasické rady, ktoré nájdete vo väčšine populárnych kníh o farebných typoch.

V závere knihy nájdete popisy farebnosti 4 ročných období. V celej knihe autorka pracuje so systémom 4 ročných období, spomína však, že vo farebnosti človeka sa okrem hlavného ročného obdobia môže objaviť i vplyv iného (prepojenie na tonálny systém).
V úplnom závere knihy nájdu i muži niekoľko doporučení, súvisiacich s čiernou farbou.

Kniha sa mi zdá zaujímavá, pretože okrem klasického pohľadu na farebnú typológiu, prináša niekoľko zaujímavých, nových myšlienok a donúti čitateľa zamyslieť sa nad tým, ako to s tou čiernou farbou vlastne je. Ak sa zaujímate o farebnú typológiu, určite neoľutujete, ak si túto knihu prečítate.

Nasledujú scany niekoľkých zaujímavých pasáží z knihy a vy môžete v diskusii spomenúť, či ste túto knihu čítali, alebo ktorá kniha o farebnej typológii vám poskytla najviac informácii, alebo vám najviac pomohla pri určení, alebo odhade svojej farebnosti. Taktiež môžete napísať svoj názor na to, ako vnímate, využívate a nosíte čiernu farbu, či ju máte radi, ako sa v nej cítite, čo považujete za jej klady a zápory a podobne.


 

Back To Top