skip to Main Content

Pôvodne som tento príspevok plánovala ako popis toho, ako rozoznať originál od napodobenín, ale touto témou sa zaoberajú celé webové stránky a myslím si, že bude lepšie zamyslieť sa nad značkami všeobecne, ich zmyslom, nad tým ako ich vnímame a čo si myslíme o ich napodobeninách.

Človek pri kúpe značkových vecí neplatí len za materiál a prácu, ale i za tradíciu, meno, prestíž. Nosenie značkového oblečenia a doplnkov je prejavom spoločenského statusu, splnením si sna, alebo snahou vytvoriť dojem vyššieho spoločenského postavenia.
Značky s výrazným logom, alebo iným nápadným poznávacím znamením, sú vo svojej podstate budovaním si spoločenského statusu na hmotných veciach. Sú prejavom toho, že „na to mám“, pretože sú nápadné. Značky milujú ženy luxusného, okázalého štýlu, ktorý môžeme pozorovať na miestnych celebritách na každej väčšej spoločenskej príležitosti.

 

Drahý značkový výrobok nemusí byť synonymom vkusu, pretože nie všetko čo je drahé musí byť nutne i krásne a estetické. Je mnoho značiek, ktoré vyrábajú kvalitné, precízne spracované a esteticky príťažlivé výrobky. A je aj veľa značiek, ktoré postavili svoju slávu na nápadnom logu, vzore, alebo výraznom detaile, ktoré sú ich poznávacím znamením. Sú ľahko rozpoznateľné a sú nápadné, preto práve po takýchto ľahko identifikovateľných značkách siahajú ženy, ktoré chcú vyvolať dojem.

Ak má nejaká hviezdička originál LV kabelky, dodáva jej to punc hviezdy a originality? Nie, pretože ak nedokáže zaujať inak ako originálom značkovej kabelky, nie je to hviezda. Predvádzať sa s drahou značkovou kabelkou, na ktorú musia iní ľudia zarábať niekoľko mesiacov, najmä v prípade keď je jasné že sponzorom bol priateľ, alebo manžel je okázalosťou.

Vlastne je táto štylizácia trochu smiešna, pretože daná „hviezda“ je obeťou značiek, ich rukojemníkom. Značky s výrazným poznávacím znamením profitujú a zarábajú na tom, že ľudia si potrebujú drahými vecami niečo kompenzovať, alebo dokazovať. V dnešnej dobe mi pripadá márnotratné míňať obrovské sumy peňazí za niečo, čím chcem len ohúriť a urobiť dojem, pričom to často ani nie je vkusné.

Zaujať charizmou, schopnosťami, činmi je oveľa viac, ako ohúriť drahou nápadnou kabelkou, či šatami s logom, alebo vzorom značky. Obklopovanie sa drahými hmotnými vecami na efekt môže byť prejavom nedostatku oveľa dôležitejších vecí – takých, ktoré sa nedajú kúpiť.

Pri napodobeninách je to ešte horšie. Čo vedie ľudí ku kúpe napodobeniny? Sú to vlastne rovnaké pocity ako pri kúpe originálu – chcú byť videní, chcú vyvolať dojem že sú in, že majú značku. V skutočnosti však napodobeninou nepriamo hovoria „nemám na to, preto mám napodobeninu“ a celkový dojem vyznieva velmi lacno.

 

Kde je originalita? Celebrity majú paniku z toho, že by mohli mať rovnaké šaty, pritom im nevadí nosiť veľmi podobné kabelky tej istej značky. Čo je viac originálne – nekvalitne ušité predražené šaty, na ktorých už zdiaľky kričí výrazný nápis, alebo kvalitne ušité šaty vo farbe ktorá ladí s tvárou nositeľky, doplnené originálnymi doplnkami vystihujúcimi jej štýl? Čo je také magické na dvoch písmenkách LV pravidelne umiestnených na nevýraznom, bezfarebnom tlmenom podklade? Čo je pekné na lacnej košeli z trhu s napodobeninou Burberry tartanového vzoru? Čo je estetické na kombinácii džínov, trička, tenisiek a napodobeniny LV kabelky? Potrebujeme sa nosením značkových vecí s výrazným logom a ich napodobenín niekam zaraďovať a kastovať? Potrebujeme splynúť s davom ďaľších obetí značiek? Nie je lepšie byť sám sebou?

Nie je to otázka peňazí, je to otázka vkusu a štýlu. Ak má žena dosť peňazí, môže si vybrať značkové oblečenie, ktoré je vkusné a v ktorom bude vyzerať príťažlivo. Ale môže si nakúpiť i výrazné výrobky s nápadnými logami a vzormi, takže bude vyzerať prehnane a nevkusne. Žena ktorá ma obmedzený rozpočet si môže nakúpiť oblečenie ktoré nie je drahé ani značkové, ak má však štýl a vkus, bude v ňom vyzerať lepšie ako v nekvalitných napodobeninách, ktoré už zdiaľky pôsobia lacno.

Aký je váš názor na značky a ich napodobeniny? Ak máte chuť, zapojte sa do diskusie.

 

Blog banner Summit

Blog banner Summit
Back To Top